野外活動
Field Activities
野外活動のための手続き/Procedures for filed activities
東京大学 敷地外 の 屋外 で 野外活動(野外調査・屋外におけるインタビュー・観測船による調査・学生を引率しての野外実習、等)を行う際は、事前に「野外活動計画書」を作成し、事故防止に努めることが本学のルールで定められています。
When conducting field activities outside the premises of the University of Tokyo, we have prepared an "Management Plan for Safety and Health during Educational Research Activities in the Field" in advance and strive to prevent accidents according to the regulations of the university.
1.野外活動計画書の作成と提出/ Preparation of documents
新領域eduアカウントにログイン時のみ閲覧可.
Provisional submission must be turned one week ago.
<野外活動計画書フォーマット / Outdoor activity plan format>
野外活動計画書 2024(R06)年度版 ※2024-10-03更新
※ 新領域eduアカウント(@edu.k.u-tokyo.ac.jpドメイン)にログイン時のみ閲覧可
only accessed by GSFS edu.k.u account(@edu.k.u-tokyo.ac.jp后缀)
(Chromeの場合、ブラウザのログインアカウントも同様/use same account for Chrome)
Excelファイルには、下記の1~7を含みます。
The Excel file contains the following 1-7.
1.計画書 / Management plan
2.参加者名簿 / Name list
3.行程予定表 / Schedule
4.安全衛生事前チェックリスト/ Check list (Eng. ver. )
5.自動車運転業務届 / Car driving business notification
6.自家用車業務使用承認伺 / Private car business use approval inquiry
7.学生自家用車使用条件書 / Student car usage conditions
<作成が必要な様式/Styles that need to be created as>·
●必ず提出/Documents that must be submitted
1.計画書 / Management plan
2.参加者名簿 / Name list
3.行程予定表 / Schedule
●海外で活動する場合提出/field work activity overseas
4.安全衛生事前チェックリスト / Check list (Eng. ver. )
<重要/ Important>
1)外務省海外安全ホームページ で活動地域の危険情報を確認し、【レベル2】の場合は
「1. 計画書/Management plan」の「活動場所、環境にかかわる危険への対応」欄に以下の3点について必ず記入してください。
・野外活動の必要性
・安全対策
・学生の場合は家族に報告してあること
Please check the risk information for your activity area on "Overseas Safety website, Ministry of Foreign Affairs of Japan", and if it is Level 2, be sure to fill in the following three items in the document of "1. Management Plan."
・Necessity of your activity
・Safety measures
・If you are a student, you must have reported to your family.
2)留学生が帰国を兼ねて野外活動を行う場合は、新領域 教務チームに「海外旅行・一時帰国届」を提出してください。
International students who wish to conduct field activities while returning to their home country should submit an "Overseas Travel and Temporary Return" form to the Student Affairs Team, GSFS.
3)危険情報レベルが【レベル3、4】の場合、野外活動を行うことはできません。
If the danger level is "Level 3 or 4", you are not allowed to conduct your activities there.
●自動車を利用 する場合 (出発地-調査地間および調査地における移動) 提出/ For users of cars / rental cars
< レンタカー or 公用車 > /< Rental Car or Public car>/>
5.自動車運転業務届(写) ※ 別途 新領域 総務チーム に提出した書類の写し / Automobile driving business report (copy) * A copy of the documents submitted separately to the Student Affairs Team, GSFS
< 自家用車 > /<Private Car>
[教職員]
6.自家用車業務使用承認伺(写) ※ 別途 新領域 総務チーム に提出した書類の写し / Private car business use approval inquiry (copy) * A copy of the documents submitted separately to the Student Affairs Team, GSFS
[学 生]
6.自家用車業務使用承認伺(写) ※ 別途 新領域 総務チーム に提出した書類の写し / Private car business use approval inquiry (copy) * A copy of the documents submitted separately to the Student Affairs Team, GSFS
7.学生自家用車使用条件書 / Student car usage conditions
2.野外活動計画書の提出から受理まで / Submission and acceptance of application
■…研究室/Laboratory
□…環境安全管理室/environment and safety management office
■野外活動計画書のExcelファイルを下記の3つの宛先にメールで提出
At the first, provisional file should be submitted to the following three people.
<送付先>/ <Delivery address >
※メールアドレスは、最新の「野外活動計画書」の提出先一覧のタブを参照してください
For the e-mail address, refer to the latest "Outdoor Activity Plan"
- 専攻長 / Department Head
- 各専攻 環境安全委員 / People in charge of environment and safety in your department
- 新領域 環境安全管理室 / EHS Office GSFS
⇓
□環境安全管理室で計画書の内容を確認(不備等あれば研究室に連絡し、修正・再提出を依頼)
環境安全管理室長承認後、「承認日、通し番号」を記入した計画書を研究室へメールで送付
□Check the contents of the plan at the Environmental Safety Management Office (contact the laboratory if there are any deficiencies and request correction / resubmission)
After approval by the director of the Environmental Safety Management Office, a plan with the "approval date and serial number" will be sent to the laboratory by email.
⇓
■研究室は印刷した計画書に活動責任者印を押印し、その原本を 新領域 環境安全管理室宛に学内便で提出.
After approval of Director of EHS Office GSFS, electronic file of management plan will be returned. Print out the returned document and sign it. Send it via internal mail .
【学内便宛先/Campus address】新領域 環境安全管理室 柏キャンパス生命棟002
⇓
提出完了/Submission completed
□最終承認された計画書の写しを、環境安全管理室から研究室へ送付。
□A copy of the final approved plan will be sent from the Environmental Safety Management Office to the laboratory.
■研究室は写しを提出日より1年間保管する。
■The laboratory will keep a copy for one year from the date of submission.
《注意事項/Caution》
・計画書がスムーズに受理されるよう、野外活動計画書(Excel)ファイルの「記入要綱」をご確認ください。
Please check the Guidelines for the outdoor activity plan (Excel) file so that the plan will be accepted smoothly.
・ドローンを利用される場合には、こちらのページをご参照ください。
Please refer to this page, when you use a drone.
《参考資料/Reference》
・野外活動における安全衛生管理・事故防止指針第5版 (学内ネットワークでのみ閲覧可、pdf)
Health and Safety Management / Accident Prevention Guidelines for Outdoor Activities 4th Edition (available only on campus network, pdf)